Vanliga frågor om Mitt PTJ

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om vår tjänst Mitt PTJ. Hittar du inte svaren du söker är du välkommen att kontakta oss på mottagningen.

Vem kan använda Mitt PTJ?

Mitt PTJ vänder sig till dig som är patient på mottagningen. Som vårdnadshavare kan du använda tjänsten för ditt barn upp till 18 års ålder.

Öppettider

Du kan påbörja din kontakt och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad av oss på mottagningen under våra ordinarie öppettider.
Upplever du en allvarlig försämring ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vem chattar jag med?

Du chattar och har kontakt med oss som arbetar på mottagningen. 

Många frågor att svara på

Precis som vid ett vanligt besök behöver vi få grundlig information om hur du mår för att kunna göra rätt bedömning av ditt hälsotillstånd. Ta därför den tid du behöver för att svara på frågorna. Ibland kan du även komplettera med bild för att ge oss bättre underlag för bedömning.

Kostnad och betalning

Vi följer regionens regelverk för patientavgifter för digitala vårdbesök och distanskontakter. I region Sörmland gäller patientavgift för digitala besök till läkare och psykolog i primärvården. Besöket kostar 100 kr och ingår i högkostnadsskyddet. Det innebär att du som patient kan få en faktura efter ditt besök i Mitt PTJ. Kostnaden tillkommer när en läkare eller psykolog har gjort en medicinsk bedömning eller åtgärd i ditt ärende. Bedömningen kan ske antingen i direktkontakt med dig som patient eller genom att läkaren eller psykologen blir inbjuden av annan yrkeskategori, t.ex. en sjuksköterska, för hjälp med den medicinska bedömningen.

Digitala besök till övriga yrkeskategorier är kostnadsfria.

Läs mer om patientavgifter på 1177.se.

Högkostnadsskydd och frikort

Högkostnadsskydd och frikort gäller för digitala vårdbesök och hanteras på samma sätt som om du besöker oss på mottagningen. Läs mer om högkostnadsskydd och frikort på 1177.se.

Läkemedel och recept

Du kan skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel. Hör av dig i god tid så undviker du att bli utan läkemedel. Vi förnyar inte beroendeframkallande läkemedel i Mitt PTJ. Vi följer Läkemedelverkets riktlinjer och anvisningar för förskrivning.

Journal

Ditt ärende i Mitt PTJ journalförs på samma sätt som vid ett fysiskt besök. Du kan logga in på 1177.se för att läsa din journal.

Patient och datasäkerhet

Praktikertjänst är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i Mitt PTJ. Närmare information om hur personuppgifterna behandlas, och om den enskildes rättigheter, finns på Praktikertjänsts webbplats samt i dokumentet Hantering av dina personuppgifter.

Användarvillkor

På Praktikertjänsts webbplats kan du ta del av användarvillkoren för Mitt PTJ.

Teknisk utrustning

Du behöver ett BankID och en internetuppkopplad dator, surfplatta eller mobil för att använda Mitt PTJ. Kontakta din bank om du behöver beställa ett BankID.

Teknisk support

Om du har problem med tekniken och tjänsten inte fungerar som den ska är du välkommen att kontakta Praktikertjänsts tekniska support för Mitt PTJ på mobilapp@ptj.se eller 010-128 00 10. För att underlätta för oss att hjälpa dig, beskriv gärna ditt problem så detaljerat du kan.

Andra språk än svenska?

Mitt PTJ finns bara på svenska men när du chattar med oss så kan du chatta med oss på engelska.