Nyhetsarkiv
Här kan du ta del av våra tidigare nyheter
2024-04-01
Från och med 1:a april kommer patientavgifterna inom vårdval Vårdcentral i Västra Götalandsregionen att höjas.
Patientavgiften är den kostnad du som patient betalar när du besöker vården. Justeringarna beslutas av regionfullmäktige och gäller alla vårdgivare inom regionen.
Från och med 1:a april gäller följande förändringar av patientavgiften:
Patientavgiften för läkarbesök vid din vårdcentral höjs från 100 kr till 200 kr.
Patientavgiften för sjuksköterskebesök för patienter fyllda 65 år återinförs och avgiften är 50 kr.
Patientavgifter för distanskontakt via telefon kommer att tas ut för alla yrkeskategorier. Avgiften gäller när telefonsamtalet ersätter ett fysiskt besök, där du som patient och vårdgivaren har kommit överens om bokningen tillsammans. För distanskontakt via telefon med läkare kommer avgiften att vara 160 kr, för distanskontakt med sjuksköterska eller psykisk hälsa kommer avgiften vara 40 kr.
Patientavgiften för besök på Akutmottagningen, samtliga yrkeskategorier, höjs från 300 kr till 400 kr.
Patientavgiften för samtliga besök på Jourcentral höjs till 300 kr. Detta gäller oavsett vilken vårdcentral du är listad på och vilken personalkategori du träffar.
För barn och ungdomar 0-19 år samt personer 85 år och äldre är besöket fortsatt avgiftsfritt
Här kan du se samtliga patientavgifter
2024-02-19
Från och med vecka 9 kommer vi att börja jobba i team på vårdcentralen!
Vi tror att vi på så vis ska kunna prioritera rätt vård till rätt patient. Det kommer innebära en viss förändring för er som är listade. Vårt mål är att det ska bli bättre tillgänglighet och kontinuitet - att få större chans att träffa samma läkare.
Ingen förändring kommer att ske gällande kontakt via meddelandetjänsten 1177 eller att vi kallar för årskontroller som vi ser fungerar bra. Inte heller kommer akuta ärenden hanteras annorlunda utan bokas in samma dag om så bedöms.
Skillnaden från idag kommer att vara att de tillstånd som inte bedöms som ett plötsligt akut försämrat hälsotillstånd vid telefonkontakten kommer att tas upp i ett team. Teamet kommer sedan att återkoppla till dig vilken bedömning som gjorts och vilken åtgärd som är aktuell. Återkopplingen sker genom ett meddelande via 1177 eller som sms.
Vi ser att en förändring är nödvändig utifrån den ökande efterfrågan på vård och vi kommer löpande att utvärdera hur teamarbetet fungerar.
2024-03-22
Kolla ditt blodtryck själv på drop-in!
Nu kan du enkelt kolla ditt blodtryck själv i vår automatiska blodtrycksmätare.
Drop-in mellan 07:00 - 16:00. Man behöver inte anmäla sig i kassan. Följ grön pil i väntrummet och instruktioner finns på blodtrycksrummet.