Information om personuppgiftsincident rörande Platform24
En personuppgiftsincident som orsakades av en bugg i Platform24 har identifierats. Stuvsta vårdcentral uppmärksammade detta då patienter med sekretessmarkering, exempelvis skyddad folkbokföring, inte fick ett pseudonymt namn i en viss vy i vårdpersonalens användargränssnitt.
Orsaken till incidenten är ett tekniskt fel hos Platform24 som uppstått i samband med en uppdatering av systemet. När felet identifierades driftsattes en ny version som korrigerade detta. Buggen är sedan 4 juli fullt åtgärdad.
Det tekniska felet har inte påverkat utövandet av vård på något sätt, någon annan patientgrupp är inte påverkad och externt röjande av patientuppgifter har inte skett.
För att förhindra liknande problem i framtiden kommer Platform24 utreda vad som orsakade felet och hur de kan förbättra sina tester för att upptäcka sådana avvikelser i ett tidigare skede. Incidenten är anmäld till Integritetsskyddmyndigheten (IMY) och man följer gällande regelverk för den fortsatta incidenthanteringen.
För information om incidenten hänvisar vi till Platform24.
Om du som patient har frågor om denna incident kan du även vända dig till dataskyddsombud/jurist Anna-Karin Näslund, dso@ptj.se, 010 128 3732.