Vanliga frågor

Nedan finner du svaren på de vanligaste frågorna.

Vanliga frågor

Öppettider

Du kan starta ditt ärende dygnet runt. Vi svarar dig helgfria vardagar mellan kl 10:00 - 15:00.

Vem får jag hjälp av?

När du använder tjänsten Mitt PTJ får du hjälp av samma personer som om du ringer in till vår mottagning.

Kostnad och betalning

Att kontakta oss via tjänsten Mitt PTJ är kostnadsfritt. För videobesök via tjänsten betalar du 250 kr. Kostnaden faktureras efter genomfört besök. Frikort gäller.

Du måste avboka/omboka din tid senast 24 timmar innan bokat besök, annars debiteras du 400 kr för uteblivet/sent avbokat besök, gäller även om du har frikort, är under 18 år eller över 85 år.

Patientsäkerhet och personuppgifter

Din kontakt och dina videobesök journalförs på samma sätt som vid ett fysiskt besök. Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer de lagar och regler som vi har i Sverige kring journalföring inom hälso- och sjukvård. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Önskar du läsa din journal kan du göra detta genom att logga in på mina sidor via 1177.

Här kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter inom koncernen. 
Personuppgifter (praktikertjanst.se)

Teknisk support

Vad kan du få hjälp med från teknisk support?

  • Mitt BankID fungerar inte?
  • Jag kommer inte in i tjänsten?
  • Det verkar vara något tekniskt strul med tjänsten?
  • Jag kan inte ladda upp en bild?

Vilka steg man kan testa innan man ringer supporten

  • Starta om ditt BankId och försök logga in igen.
  • Testa om ditt BankID funkar i en annan tjänst, om inte kontakta din bank.
  • Starta om datorn alternativt din webbläsare.

Vad kan du inte få hjälp med via teknisk support?

  • Vi kan inte hjälpa dig med några vårdrelaterade ärenden, då vänder du dig direkt till din vårdcentral via Mitt PTJ eller per telefon.
  • Du kan inte boka, av- eller omboka ditt besök via vår tekniska support. Detta gör du enklast direkt i Mitt PTJ eller genom att ringa till din vårdcentral.
  • Vi kan inte hjälpa dig att förnya recept.

Om du inte har fått svar på dina tekniska frågor ovan hjälper vi dig gärna.
Du når vår tekniska support på telefon 010-128 00 10.