Synpunkter och klagomål
I första hand skall du vända dig till den verksamhet där du fått vård. Det är verksamheten som bäst kan förklara vad som hänt och eventuellt utför en åtgärd. Om du känner att du inte får gehör för ditt problem eller din synpunkt av verksamhetsansvarig är du välkommen att kontakta vårdgivare Praktikertjänst AB
Praktikertjänst AB kan du kontakta via formuläret på hemsidan eller så kan du ringa och tala med handläggare inom hälso- och sjukvård kan du ringa 010-128 91 16. Telefontid onsdagar mellan kl. 9 och 11.
Gäller ditt ärende hälso- och sjukvård kan du också vända dig till Patientnämnden (PaN) i den region där du fått vård.
Från 1 januari 2018 har Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) endast skyldighet att utreda händelser som inneburit att patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat vårdbehov eller avlidit. IVO ska också utreda händelser där patientens självbestämmande och integritet allvarligt och negativt har påverkats eller händelser där sekretessen inte har följts.
Om du anser dig berättigad till ekonomisk ersättning på grund av en vårdskada kan du inom Hälso-Sjukvård vända dig till Löf (Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag)