Vanliga frågor om Mitt PTJ
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om vår tjänst Mitt PTJ. Hittar du inte svaren du söker är du välkommen att kontakta oss på mottagningen.
Vem kan använda Mitt PTJ?
Mitt PTJ vänder sig till dig som är patient på mottagningen. Som vårdnadshavare kan du använda tjänsten för ditt barn upp till 18 års ålder.
Öppettider
Du kan påbörja din kontakt och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad av oss på mottagningen mellan kl 08.00 - 15.00.
Upplever du en allvarlig försämring ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Vem chattar jag med?
Du chattar och har kontakt med oss som arbetar på mottagningen.
Många frågor att svara på
Precis som vid ett vanligt besök behöver vi få grundlig information om hur du mår för att kunna göra rätt bedömning av ditt hälsotillstånd. Ta därför den tid du behöver för att svara på frågorna. Ibland kan du även komplettera med bild för att ge oss bättre underlag för bedömning.
Kostnad och betalning
Vi följer regionens regelverk för patientavgifter för digitala vårdbesök och distanskontakter. Läs mer om patientavgifter på 1177.se.
Högkostnadsskydd och frikort
Högkostnadsskydd och frikort gäller för digitala vårdbesök och hanteras på samma sätt som om du besöker oss på mottagningen. Läs mer om högkostnadsskydd och frikort på 1177.se.
Läkemedel och recept
Du kan skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel. Hör av dig i god tid så undviker du att bli utan läkemedel. Vi förnyar inte beroendeframkallande läkemedel i Mitt PTJ. Vi följer Läkemedelverkets riktlinjer och anvisningar för förskrivning.
Journal
Ditt ärende i Mitt PTJ journalförs på samma sätt som vid ett fysiskt besök. Du kan logga in på 1177.se för att läsa din journal.
Patient och datasäkerhet
Praktikertjänst är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i Mitt PTJ. Närmare information om hur personuppgifterna behandlas, och om den enskildes rättigheter, finns på Praktikertjänsts webbplats samt i dokumentet Hantering av dina personuppgifter.
Användarvillkor
På Praktikertjänsts webbplats kan du ta del av användarvillkoren för Mitt PTJ.
Teknisk utrustning
Du behöver ett BankID och en internetuppkopplad dator, surfplatta eller mobil för att använda Mitt PTJ. Kontakta din bank om du behöver beställa ett BankID.
Teknisk support
Om du har problem med tekniken och tjänsten inte fungerar som den ska är du välkommen att kontakta Praktikertjänsts tekniska support för Mitt PTJ på mobilapp@ptj.se eller 010-128 00 10. För att underlätta för oss att hjälpa dig, beskriv gärna ditt problem så detaljerat du kan.
Andra språk än svenska?
Mitt PTJ finns bara på svenska men när du chattar med oss så kan du chatta med oss på engelska.