Påbörja din kontakt med oss när du vill genom Mitt PTJ!

Våra läkare och sköterskor är online vardagar mellan 08:00-15:00. Välkommen!

 

Under övrigt kan du endast förnya recept. För övriga frågor hänvisar vi till vår telefon alternativt 1177.se

Så här funkar det i appen:

  1. Välj vårdcentral
  2. Logga in med BankID
  3. Svara på frågor
  4. Nu kan du chatta, skicka ett foto eller prata över videolänk.

Så här funkar det på datorn:

  1. Beskriv varför du önskar kontakt
    Först får du svara på frågor om din sökorsak. Det tar bara några minuter.
  2. Vi kontaktar dig
    Vi läser igenom dina svar och tar sedan kontakt när tjänsten är bemannad: 08.00-15.00 på vardagar.
  3. Chatta
    I chattsamtalet får du medicinsk bedömning, råd och de recept som du behöver.
  4. Mer hjälp på vår mottagning
    Om du behöver fysisk undersökning eller provtagning bokas en tid på mottagningen, på samma sätt som vid kontakt över telefon.

Vad krävs för att ta kontakt?

Allt du behöver är internetuppkoppling och Bank-ID. Du som vårdnadshavare kan även söka för ditt barn från det att barnet fyllt 6 månader. Observera att denna tjänst vänder sig till mottagningens listade patienter.

Vad kostar det?

Besök som resulterar i ett fullföljt läkar-, psykolog- eller sjukgymnastbesök via chatt eller video kostar som ett vanligt läkarbesök hos vårdcentralen. Ytterligare information finner ni under Kostnad och betalning.

Fördelar med digital kontakt

Fördelar med digital kontakt

  • Du behöver inte vänta på att bli uppringd.

  • Du kan kommunicera med oss när det passar dig – dygnet runt. Vi strävar efter att svara dig inom en timme när du tar kontakt med oss under chattens öppettider (8-15 på vardagar)

  • Chatten är asynkron, vilket innebär att du inte behöver vänta kvar på svar, du får ett sms när vi svarat dig. När du valt från en lista med kontaktorsaker får du får svara på ett formulär som ligger till grund för sjuksköterskans eller läkarens bedömning.

  • Kortare tid till läkarbedömning.
    Det blir lättare för sköterskorna som tar hand om ditt ärende att prioritera rätt från början om de har rätt information från dig. De kan då konsultera läkare för rådgivning och ditt ärende kan bli bedömt snabbare. Om fysiskt besök eller videobesök krävs kan de boka en tid och ordna med förberedande frågeformulär eller undersökningar som blodprov, blodtryck, EKG eller annat som underlättar och gör det fysiska besöket mer effektivt.

  • Enklare ärenden kan hanteras helt digitalt och kräver inget fysiskt besök.
    Exempelvis uppföljningar av provsvar, frågor kring pågående ärenden, viss remisshantering och hänvisning vidare när annan vårdgivare är mer relevant. Det kan också handla om årskontroller av kroniska sjukdomar där medicinering fungerar bra och du som patient inte har behov av fysiskt besök.

  • Ett ärende som kan avslutas i chatten kostar inget. Om sköterskorna bedömer att du behöver ha ett videobesök kostar det lika mycket som ett fysiskt besök.

  • Ärenden som bedöms som akuta bedöms direkt av jourläkare, och om så krävs kan ett fysiskt besök bokas in samma dag.