Vanliga Frågor
Här nedan har vi kortfattat svarat på vanliga frågor. Hör av dig om du vill ha mer information.
Hur blir jag patient hos er?
Alla har möjlighet att välja mottagning för sin rehabilitering, oavsett var man bor eller vilken vårdcentral man valt att lista sig på. Du är därför välkommen att ringa oss och diskutera dina besvär och boka en tid.
Måste jag ha remiss?
Nej. Vi tar emot patienter både med och utan remiss. Om du har fått information om att en remiss skickats till oss går det bra att ringa oss för att bekräfta detta. Annars kommer du bli kontaktad för bokning av tid.
Tar ni emot barn?
Ja. Vi tar gärna emot barn i alla åldrar. Vi har anpassat miljön så att den ska vara tillgänglig för barn och deras föräldrar. Det finns skötbord på handikapptoaletten. I personalen finns flera som är utbildade och har erfarenhet av att arbeta med barn.
Vad kostar det?
Eftersom vi har landstingsavtal kostar ett besök hos kiropraktor, fysioterapeut, arbetsterapeut och dietist 275 kronor. Frikort gäller. Personer under 18 och över 85 har kostnadsfri sjukvård. Även rehabilitering i hemmet är kostnadsfri. Uteblivet besök debiteras med 400kr enligt regionens regler.
Kan jag boka tid även om jag bor i en annan region?
Ja. Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt att söka öppenvård i vilken region man vill. Det betyder att även du som bor på andra sidan regiongränsen eller som är på besök i närheten kan söka hjälp hos oss.
Kan jag få tolk?
Ja. Tolk är kostnadsfritt för alla. Ta gärna kontakt med oss i god tid innan ditt besök så bokar vi en tolk som kommer och närvarar vid besöket. Finns ingen tillgänglig tolk kan det bli aktuellt med telefontolk.
Gör ni hembesök?
Ja. Fysioterapeuter, arbetsterapeuter och dietister gör hembesök inom Södertälje Kommun till de som av medicinska skäl inte kan ta sig till mottagningen, t.ex. i anslutning till utskrivning från slutenvården. Ring oss gärna för att ta reda på dina möjligheter till hembesök.
Kan jag få sjukresa?
Ja. Har du svårt att ta dig till mottagningen av medicinska skäl kan du ha rätt till sjukresa. Alla med färdtjänstkort har per automatik rätt till sjukresa. Ring oss för mer information.
Hur kan jag parkera hos er?
Vi har avgiftsfri parkering i anslutning till entrén. Det finns även handikapparkering.
Hur gör jag för att avboka eller omboka min tid?
Kontakta oss på telefon och meddela att du inte kan komma. Om du inte kommer fram så lämna ett meddelande. Det går även bra att mejla. Uppge gärna om du vill bli kontaktad för en ny tid. Meddela senast dagen innan att du inte kan komma, så vi kan erbjuda tiden till någon annan.
Vad händer om jag missar mitt besök?
Om du inte kommer till ditt besök utan att meddela detta senast dagen innan, debiterar vi dig enligt regionens regler. Då skickas det en räkning till dig på 400 kronor. Det gäller även om du har frikort, är under 18 eller över 85.
Har ni SMS-påminnelse?
Ja. Vi använder oss av SMS-påminnelser via regionens system. Det är viktigt att notera tiden för besöket ifall SMSet inte kommer.
Hur fungerar högkostnadskort och frikort?
I högkostnadskortet registreras alla dina vårdbesök. När du nått gränsen på 1400 kronor får du ett frikort som gör att kommande vårdbesök blir kostnadsfria. Frikortet gäller ett år från det första besöket som finns registrerat i högkostnadskortet.
Vem kontaktar jag för att visa intresse för att arbeta på eller samarbeta med Hälsan?
Ring eller mejla oss så hjälper vi dig rätt!