Synpunkter på vården
Vi tar gärna del av dina synpunkter på ditt besök hos oss så att vi kan bli bättre.
Vårdgivaren är första insats
I första hand är det vårdgivarens ansvar att bemöta och besvara de synpunkter som kan uppstå i samband med vård och behandling. Du/ni ska alltså vända er direkt till den verksamhet som ansvarat för vården.
Om det rör synpunkter på vård på Edsbergs vårdcentral, skicka eller lämna in ett brev adresserat till verksamhetschef Johan Welander i receptionen. Ange ditt namn, personnummer samt telefonnummer så ringer han upp. Det går inte att skicka mejl pga GDPR.
Tack på förhand!
Kontakt
Johan Welander
Verksamhetschef
Edsbergs vårdcentral
Edsbergs Torg 1
192 52 Sollentuna
Patientnämnden är ett stöd för patienten
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som ska finnas i alla regioner. Patientnämnden utreder inte själv klagomål utan fungerar som stöd och hjälp för patienter eller närstående och kan vid behov agera länk till berörd verksamhet. Patientnämnden har tystnadsplikt och kan hjälpa patient eller närstående att föra fram klagomål och synpunkter till verksamheten, samt se till att svar ges. Patientnämnden kan också ge råd och stöd när det gäller ersättning för skada som uppkommit i samband med vård. Är patienten under 18 år ska patientnämnden ta hänsyn till detta och hantera ärendet skyndsamt.
Den patient som har ett klagomål ska vända sig till patientnämnden i den region där vården givits. Om klagomålet gäller att hemlandstinget inte vill betala för vård i annan region ska klagomålet däremot gå till patientnämnden i hemlandstinget.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utreder under vissa förutsättningar
IVO har från och med 1 januari 2018 skyldighet att utreda händelser som inneburit att patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit. IVO ska även utreda klagomål som gäller tvångsvård och händelser som allvarligt och på ett negativt sätt påverkat självbestämmande, integritet eller rättslig ställning. För att IVO ska kunna utreda ett klagomål bör det lämnas in inom två år från det att händelsen inträffat.
IVO utreder alltså bara händelser under vissa förutsättningar och där patienten först har varit i kontakt med vårdverksamheten.
› Inspektionen för vård och omsorg IVO
Mer information
› Om att klaga på vården på Inspektionen för vård och omsorg