Videobesök med förälder/vårdnadshavare där barn/ungdom
inte har bank-ID.
För att du ska kunna koppla upp dig till ett videobesök ska du logga in i 1177 och agera
ombud, gäller barn 0 - 13 år. OBS ej via appen ”Min Hälsa”.
Via 1177 kan flera ombud logga in och vara delaktiga i ett och samma videomöte.
Hur gör jag?
Logga in via appen 1177 Vårdguiden eller via webbläsaren på 1177.se, med hjälp av
Mobilt BankID.
Klicka på barnets namn under rubriken ”Agera ombud”.
Gå in under ”Bokade tider”, där presenteras barnets bokade tider.
o För att bokade tider ska visas krävs att mottagningen lagt till på startsidan
under ”Mottagningar” – ”Hitta och lägg till”
Länk till videomötet aktiveras 6 timmar före bokad tid
Klicka på länken ”Klicka här för att ansluta till videomötet”, därmed lotsas du
vidare till Teams, klicka på ”Anslut till möte”.
Om du inte kan se länken ”Klicka här för att ansluta till videomötet”, öppna
plustecknet, så visas länken.
Du får nu vänta i ”Lobbyn” tills vårdgivaren släpper in dig i mötet.
Om båda föräldrarna/vårdnadshavarna ansluter till videobesöket ser vårdgivaren den
som pratar, alla hör varandra.
Har du en androidtelefon slussas du ut till Teams, där du får klicka på anslut och
sedan kommer du vidare till mötet.
Att tänka på inför mötet
Tänk på att ha en stabil internetuppkoppling inför ditt videomöte, wifi är att föredra.
Det är också bra att koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
Det är bra om du är i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen
skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
Tänk på att ha giltig ID-handling tillgänglig inför mötet då den behöver uppvisas.
Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett
videobesök.
Support
Har du frågor om ditt vårdbesök – kontakta din mottagning.
Kan du inte ladda ned appen – kontakta din mobiloperatör.
Har du inget BankID – kontakta din bank för vägledning.
Finns inte ditt bokade videomöte i appen – kontakta din mottagning.